Flemming Sørensen

Journalist, bladudviklingskonsulent.
Speciale i magasiner, bladdesign og konceptudvikling.
Violvej 14, 8800 Viborg

Tlf. + 45 86 28 96 69. Mobil + 45 28 58 96 69. Fax + 45 86 28 96 69. E-mail: post@fl-sorensen.dk

 

• Gennem flere år leverede jeg hver uge tips og tricks, såkaldte fif, til det åthusianske trykkeri Scanprint's
bladkunder. Herunder er der et udpluk af dem - nogle af ideerne er såmænd stadig gode...

 

Sørensen's Bladfif

De vigtige billedtekster (25. november 2002)
Det kan næsten ikke siges tit nok: Billedtekster i vores blade og magasiner er enormt vigtige.
Ofte er det dem, der afgør, om vi får fat i folk, så de får lyst til at læse vores artikler. Derfor er det
så vigtigt, at vi arbejder bevidst med at lave så gode billedtekster som muligt.
Billedtekster bliver næsten altid læst før selve teksten. Derfor skal de altid skrives til den
forudsætningsløse læser.
- Lad være med blot at beskrive, hvad enhver idiot kan se med sine egne øjne - ellers oplever
læserne, at vi taler ned til dem.
- Forsøg at undgå citater fra selve historien. de er ganske vist nemme at lave som billedtekster -
men resultatet bliver ofte, at når læserne når til det punkt i teksten, holder de op med at læse
videre.
- Sørg for, at navne osv. er korrekte - og at de passer til billedet. Jeg kender ikke noget mere
irriterende end den slags billedtekster, hvor der optræder tre personer - men billedet er besk
året,
så man kun ser en af dem.

Få inspiration fra billeder (18. november 2002)
Hvis du ikke allerede har besøgt udstillingen World Press Photo i Øksnehallen i København, bør
du unde dig selv at gøre det, inden udstillingen lukker den 1. december.
Hallen er fyldt op med fremragende eksempler på fotojournalistik - og der er hele tre udstillinger i
een: Udover selve World Press Photo, er der en særudstilling med danske Erik Refners billeder -
også mange andre end den serie, der gjorde ham til vinder af netop World Press Photo. Desuden
er der en udstilling af billeder, taget af Politikens fotografer gennem året - billeder, der i øvrigt er
samlet i bogen Øjenvidner.

Få et bladeftersyn (11. november 2002)
Alle, der arbejder med blade, kender problemet: Vi har altid travlt. Hver gang, vi er blevet færdige med
et nummer, står der en ny deadline for døren - og derfor kan det være et problem at finde tiden til at
stoppe op og tænke over, om det blad, man laver, nu i virkeligheden er godt nok.
Derfor kan det være en god ide at få lavet et bladeftersyn, hvor bladet bliver gået efter i sømmene. Der
kommer altid nye ideer på bordet under sådan et eftersyn - ideer til udvikling, nye historier, bladets
udseende og opbygning.
Hvis du tror, det kunne være en ide for dit blad, er du altid velkommen til at ringe og få en uforpligtende
snak - og et godt tilbud.

Hjælp til sprogproblemer (4. november 2002)
Alle, der arbejder med blade og magasiner, støder med mellemrum ind i sproglige problemer: Hvordan
er det nu lige, et bestemt ord staves, eller hvad betyder ordet helt præcist? Selv har jeg godt en meter
med forskellige ordbøger stående - men jeg er begyndt hyppigere og hyppigere at bruge en bestemt
side på nettet i stedet for bøgerne.
Dansk Sprognævn er lige ved hånden på adressen www.dsn.dk - som afgjort er et besøg værd.

Inspiration at hente (28. oktober 2002)
På onsdag finder det tredje arrangement i Fagpressens Inspirationsforum sted. Her vil makkerparret
Per Woer og Mulle Gregorius fra den grafiske tegnestue Woer|Gregorius vise eksempler på spændende
magasiner - og på, hvordan de selv arbejder med udvikling af magasiner.
Fagpressens Inspirationsforum er en god måde at få inspiration på. Den sidste onsdag i hver måned
fra 16 til 18 i Københavns centrum er der inspirerende oplæg. Prisen er 400 kr. pr. gang. Nærmere
oplysninger på www.danskfagpresse.dk under "Kurser & møder".
Allerede i morgen er der inspiration at hente for medlemmer af Scanprints redaktørklub, når der er
oplæg fra redaktør Poul Seerup, Dansk Turisme, chefredaktør Pia Brændstrup, Carizma, og ølskribent
Rolf Nielsen. Arrangementet foregår hos Carlsberg.

Detaljerne er vigtige (21. oktober 2002)
De små detaljer er afgørende vigtige for et blad. Det er i detaljen, Gud findes. Og hvis man arbejder bevidst
med detaljerne – uden at miste grebet om de store linjer – kan der komme nogle rigtigt spændende blade
og magasiner ud af det.
I forrige uge var jeg i Stockholm, hvor jeg lavede et efteruddannelseskursus. Bl.a. var vi på besøg på
magasinet CAP & Design, som fortalte om deres måde at arbejde med detaljer på.
Lige inden, de sender bladet til tryk, holder redaktionen et møde på en times tid, hvor de gennemgår alle
rubrikker, underrubrikker og billedtekster for at se, om de nu også fungerer optimalt. På mødet bliver en
del af dem faktisk ændret, fordi man på mødet ser dem i sammenhæng med alle de andre rubrikker,
billedtekster osv. Ideen er hermed givet videre til fri afbenyttelse.

Prøv at samarbejde (14. oktober 2002)
Mange blade føler sig klemt på økonomien i denne tid, ikke mindst fordi mange annoncører har skruet ned
for annoncerne. Men når økonomien er klemt, kan der måske findes nye måder at arbejde på, som er
billigere end dem, man plejer at bruge.
Nye samarbejdsformer kan være et redskab. For ganske få dage siden præsenterede seks danske fagblade
således et annoncesamarbejde - tegn annoncer i alle seks blade og få rabat.
Men man kan også sagtens forestille sig et redaktionelt samarbejde: Flere fagblade kunne gå sammen om
at lave reportager eller undersøgelser, som kan bringes i alle bladene - eller man kan med fordel indlede
samarbejde med nordiske søsterblade.

Kig på billeder (7. oktober 2002)
Alle læseundersøgelser viser, at det først og fremmest er billeder, der afgør, hvordan vi læser blade og aviser.
Artikler uden illustrationer har hårde odds, mens artikler med gode billeder bliver læst af flere. Derfor kan det
være en god ide at bruge noget tid på at kigge på gode billeder for at få en ide om, hvad der sker inden for
området.
Fra på onsdag er der alle tiders mulighed for at se på gode fotografier. Da åbner nemlig udstillingen "©dk"
i Øksnehallen i København. På udstillingen er der 122 fotografier, taget af danske fotojournalister, som
gennem de seneste ti år er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Billederne kan ses i Øksnehallen
frem til 3. november, på Århus Rådhus fra 5. til 17. november og på Fotomuseet i Herning 18. januar til
23. marts. Billederne udgives samtidig i en bog med forord af Klaus Rifbjerg.

Brug flere indgange (30. september 2002)
Her er et enkelt, godt råd, som kan få flere læsere til at bruge lidt mere tid på dit blad: Brug flere indgange.
I stedet for "bare" at forsyne den enkelte artikel med rubrik, underrubrik og måske en billedtekst - så overvej,
om der kan være mulighed for at bruge en brede vifte af det såkaldte redaktionelle udstyr.
Jo bedre, man forstår at bruge det redaktionelle udstyr, jo flere indgange kan man give læseren til artiklen -
og dermed få flere til at bruge tid på historien. Overvej, om der kan laves en sidehistorie, en faktaboks, et
fremhævet citat.
Og gør det til en regel aldrig at bringe et billede uden samtidig at bringe en billedtekst - billedtekster er nogle
af de bedste indgange til historierne.

Pas på de lange ord (23. september 2002)
De fleste af os ved det godt: Der er ingen grund til at gøre tingene mere indviklede end højst nødvendigt, når vi
skriver. Alligevel opdager alle, der beskæftiger sig professionelt med at skrive, at det kan være nemmere sagt
end gjort at skrive enkelt.
Hvis man ikke hele tiden er opmærksom på sit sprog, vil det umærkeligt blive en lille smule mere indviklet med
tiden. Lix-værdien stiger støt og roligt, uanset alle de gode intentioner.
Hvis dit tekstbehandlingsprogram har en indbygget mulighed for at udregne lix-tallet på din tekst, så brug den
mulighed. Husk, at du kan få dit lix-tal ned på to måder: Sæt nogle flere punktummer - og undgå de lange ord.

Konstant udvikling (16. september 2002)
Et godt blad er et blad, der hele tiden er i udvikling. Hvor redaktion og produktion hele tiden tilstræber, at det næste
nummer bliver en lille smule bedre end det seneste. Små justeringer fra det ene nummer til det andet fungerer
for langt de fleste blades vedkommende meget bedre end et egentligt redesign.
Ved at lave små justeringer kan man ændre sit blad i takt med tiden - og uden at skræmme sine læsere væk ved
voldsomme omlægninger. Et godt eksempel er bladet Folkeskolen, der udgives af Danmarks Lærerforening.
For et par uger siden havde jeg hele redaktionen samlet til en bladudviklingsdag - og allerede i det seneste
nummer er der sket de første små ændringer. Gradvist over den kommende tid vil bladet lave flere justeringer,
så bladet kommer til at fremstå mere nutidigt - uden at skulle igennem en egentlig relanceringsproces.

Hent inspiration i bøger (9. september 2002)
Ganske vist handler de gode råd her mest af alt om blade og magasiner - men det betyder ikke, at blade og
magasiner er de eneste steder, man kan hente inspiration. Også i bøgernes univers er der masser at hente.
Forlaget Ajour, der drives af Danmarks Journalisthøjskole, har gennem de sidste to år udgivet en lang række
spændende bøger om medieverdenen - og efteråret kommer til at byde på en strøm af nye bøger fra forlaget,
som samtidig lancerer en medie-bogklub.
Mediebogklubben lanceres i løbet af kort tid - og tanken er, at medlemmerne får klækkelige rabatter både på
forlagets egne udgivelser og på andre medie-udgivelser.
Blandt efterårets bøger fra Ajour er debatbogen "Tag og på ordet - Journalistik i fagpressen" skrevet af den
tidligere redaktør på Magisterbladet.